Upplev Gastronomiska Gävleborg

Upplev Gastronomiska Gävleborg

Skapa unika måltidsupplevelser med smak av din plats

Projektperiod 2023 -2024

Region Gävleborg, MatVärden och länets turistorganisationer såg potentialen i hur våra besöksmål kan bli mer framgångsrika genom att producera och paketera unika måltidsupplevelser. Genom UGG, Upplev Gastronomiska Gävleborg hade vi möjlighet att ta de medverkande företagen från idé till färdig säljprodukt och stärka nätverket kring besöks- och livsmedelsnäringarna.

Resetrenderna utvecklas och visar att en allt större del av reskassan läggs på mat och måltider och resenären söker äkta och unika smaker MatVärden har under många år arbetat med att lyfta Gävleborgs unika läge genom att identifiera våra gastronomiska regioner för att synliggöra vårt matarv. Dessa är starkt präglade av bondgårdar, fäbodar, skogens skafferi och kustens fiskeläges kulturer.

Jungfrukusten sträcker sig hela vägen ner till Roslagen med fiskelägen och där strömmingen är central. Gård och fäbod där matkulturen kopplas till Hälsingegårdarna som finns med på Unescos världsarvslista och Gävleborgs rika fäbodkultur med tillhörande matarv. Brukens matkultur med odlingar, mejerier och slakterier som varit självförsörjande bakåt i tiden har präglat den matkulturen i Gästrikland.

Utbildningen 

-Digital måltidsturismutbildning höst 2023 med målet att producera unika och hållbara och platsbundna måltidsupplevelser, tillsammans med andra målidsturismföretagare. 

Medverkande företag fick ett utbildningspaket som innehöll fem tematiserade digitala föreläsningar och workshops framtagna av processledare Eva Jilkén. 

  • Vad finns i vår region och vad smakar det?
    MatVärden genomförde smakträffar med fokus på att visa upp matarvet och skapa nya rätter utifrån olika teman. Smörgåsar, utomhusmatlagning, lunch med fokus på de nya lanskapsmåltiderna och fika är några exempel. Gruppen fick information om matarvet, producenterna i länet och lagar mat tillsammans med professionella kockar.

Coachning & feedback 

Medverkande företag fick coachning som passar deras idividuella behov.
Vi erbjöd hjälp av kommunikatörer, kockar, inredare och PR- specialist. 

Mål

Projektets mål var att det ska finnas fler attraktiva bokningsbara måltidsupplevelser som kan paketeras och säljas till besökare som vill uppleva smaken av våra gastronomiska regioner i Gävleborg.  

Tidsram

Måltidsturismprojektet pågick från januari 2023 till och med juni 2024.  

Upplev Gastronomiska Gävleborg (UGG) med journalnummer 2022-1718 inom landsbygds-programmet 2014-2020, finansierades delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling samt Sven Lübecks Insamlingsstiftelse till främjande av näringslivet inom Gävleborgs län 

Projektaktiviteter och resultat sprids via turistorganisationernas- Region Gävleborgs- och MatVärdens hemsidor och sociala medier. En avslutade konferens planeras med en digital studieresa till de utvecklade måltidsupplevelserna. 

Utbildningen finansieras av Sven Lübecks stiftelse, Jordbruksverket, Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond.
Utbildningen är skapad tillsammans med Eva Jilkén.