Produktutveckling: -Kunderna vill ha lokalproducerat och gärna något udda...

När den första delen av MatVärdens serie Mat & Prat gick av stapeln stod produktutveckling på schemat och ett 20-tal personer samlades för att tillsammans diskutera, inspireras och lära sig mera om detta. En blandning av kockar, producenter/förädlare och representanter för handeln bidrog till kunskap, tankar och nya idéer. Det var högt i tak när olika ämnen diskuterades och stämningen var ofta uppsluppen med många skratt.

Handeln: -Enormt sug efter lokala produkter

Fredrik Hedberg från ICA Björksätra i Sandviken och Magnus Winges från Maxi-ICA i Gävle berättade om läget på butiksmarknaden och båda två vittnade om att efterfrågan på lokalproducerat är mycket stor.

-Vi söker med ljus och lykta efter fler lokala producenter! Om kunden ska välja mellan lokalproducerat eller ekologiskt från utlandet väljer den stora majoriteten de lokala produkterna. Man vill veta varifrån maten kommer och gynna det lokala, det har ett större värde, berättade Magnus och nämnde att detta även gäller fisk där färsk, lokal fisk är mycket mer efterfrågad än MSC-märkt fisk.

-Merparten av kunderna är inte alls prisfixerade utan det är det otroligt stora matintresset som styr när de handlar. Det lite udda, spännande sortimentet lockar och därför är det viktigt att våra lokala producenter hänger med i trenderna, menade Fredrik och nämnde som exempel Mattes Bröd som levererar surdegsbröd. Även Fredrik efterlyste fler lokala producenter, t.ex. grönsaksodlare.

I Högbo odlar man sina egna grönsaker

Skyltningen viktig för ökad försäljning av lokalproducerat

Huruvida de lokalproducerade produkterna ska exponeras ute i hyllorna bland det övriga sortimentet eller finnas i en egen lokalmatsavdelning hade Fredrik och Magnus däremot olika uppfattning om. Magnus har prövat båda alternativen och upplever det bättre att produkterna finns tillgängliga i hyllorna blandat med det övriga sortimentet, t.ex. lokalproducerat mjöl i mjölhyllorna och lokalproducerad olja bland oljorna. Han tycker också att de manuella diskarna möjliggör en bra exponering av det lokalproducerade. Fredrik, vars butik inte är lika stor som Maxi-ICA (ca 15.000 kundbesök/vecka jämfört med Magnus ca 45.000), tycker att en lokalmatshylla gör att kunderna lätt hittar det lokala. Båda var överens om att skyltningen är jätteviktig.

-De små skyltarna som sticker ut vid hyllraderna, t.ex. med texten Lokalproducerat eller Eco har en otroligt effektiv verkan när kunden ska välja vara. Som exempel sålde vi genast 25% mer av en olja som fick en sådan här butiksvippa, berättade Magnus. Han informerade vidare om att ICA centralt har tagit fram en skylt där det står Lokal mat som nu ska börja användas.

Producent med smakprov i butik = Klockrent!

För att riktigt få fart på försäljningen förespråkade både Fredrik och Magnus att producenten/förädlaren kommer till butiken och gör en demo:

-Det är klockrent! Då får kunderna träffa den som gör produkten, får ett förtroende och producenten och varumärket blir mer kända, menade Fredrik.

När butikernas försäljning av matkassar hela tiden ökar funderar många om det inte skulle fungera med en lokalmatskasse. Magnus hade ett svar:

-Det krävs stora mängder lokala råvaror vilket kräver ett jämnt flöde av varor och en fungerande logistik och när dessutom ett och samma recept inte får dyka upp mer än max en gång per månad ställer det en del krav på variation. Vi har funderat på att introducera en Helgkasse med lokala producenters produkter. 

Just ICA-kedjan vill lyfta genuina, lokala produkter under namnet ICA -God Smak Från men än så länge finns inga produkter från Gävleborg med men där vill Magnus se en förändring:

-Där skulle vi gärna ha med lokal korv, Hälsingeostkaka, bröd, ja vilken kategori som helst!

Vad smakar våra landskap?

Med den här bekräftelsen av att lokalproducerade produkter är "heta", och gärna lite udda varianter, satte sedan kursdeltagarna igång med att fundera över vilka smaker, råvaror och tillagningssätt som har varit och är speciella för just vårt läns gastronomiska regioner; Kusten/Havet, Skogen och Gården (mjölk- och mjölmaten).

Resultatet blev en mycket bred smakpalett med tillagningssätt som rökning, inläggning, fermentering, torkning, stekning och kokning. Bland råvarorna lyftes allt från hjortron och andra bär, lavar, svamp, honung och granskott till strömming, korn, kålrot, rybsolja och sprit. Därtill vilt, humle, potatis, älgört och krikon, bland annat... 

Efter en lokalproducerad lunch dryftades olika trender som är aktuella just nu och med dessa i bagaget, tillsammans med den breda smakpaletten, började de olika grupperna spåna fram nya produkter. Hur kan vi förnya eller göra helt nya maträtter och produkter?

Hjortronsås till fisken?

Rostade bär- eller rotfruktschips, vegetarisk korv gjord på bland annat korn och smaksatt med granskott, hjortronsås till fisk, lufttorkad tjäder, gårdsmärkt och smaksatt mjölk... Kan pölsa med rödbetor bli den nya, moderna snabbmaten? Det blev många förslag och mycket skratt och förhoppningsvis såddes frön till nya, spännande produkter. Produkter som eventuellt kan tävla i innovationstävlingen Matverk eller i SM i Mathantverk, två tävlingar som driver på innovation och utveckling och som det informerades om. SM i Mathantverk går i år av stapeln i Umeå 7-8 oktober medan nästa landskapsfinal i Matverk för Gästrikland resp. Hälsingland äger rum den 7 november. 

För de som ville blev det sedan en rundvandring i det vackra Högbo-området där det bedrivs bland annat uppfödning av lamm och växthusodling.

Kocken Peter Aldemo, Kocken Staffan Roswall, Anette Bergsman, Innegårds Hjortfarm och Siw Persson, Ockelbo kyckling

Siw: -Jag säger först nej men det blir ett ja...

Kocken Peter Aldemo var en av deltagarna och han sammanfattade dagen så här:

-Jag har blivit så inspirerad och lärt mig jätte mycket nytt av de andra deltagarna! Jag hade t.ex. ingen aning om hur mycket man faktiskt kan ta tillvara och göra av kycklingens olika delar. Siw Persson har berättat så mycket och jag är imponerad av hennes produktutveckling.

Siw å sin sida avslöjade att hon redan har spånat på nya produkter som hon tänker delta med i kommande tävlingar:

-Varje år säger jag att nu har jag tävlat klart men sedan kommer ändå det där drivet och viljan att pröva nya saker...

Nästa Mat & Prat går av stapeln 11 maj och då på temat Sensorik & Paketering, med andra ord är det speciellt fokus på smak och intryck. Välkommen med!

Nina Nurmesniemi

 

 

14 april 2016 13:16