Förra våren fick vi höra om planerna på ett nytt mejeri i Delsbo som ska förse hela Hälsingland med lokalproducerad mjölk från de 10 mjölkgårdarna i Dellenbygden. Hur framskrider projektet?
Peter Jonaszon, som jobbar i den grupp som håller på att starta upp det nya mejeriet, berättar att man avancerat rejält och gått från planering till förverkligande. Lokalerna i Delsbo rustas just nu för fullt:
-Det målas, snickras och fixas med glas och apparaturen installeras. Tankarna är klara och så även paketeringsmaskinen. Den har vi fått köpa begagnad av Tetrapak för två miljoner, en riktigt bra affär då en ny kostar mellan 10-15 miljoner.
Han berättar vidare om de tre representanterna från Tetrapak som nyss var på besök i Delsbo för att kolla in lokalerna och det nya mejeriet:
-Det är så roligt att de är intresserade av vårt småskaliga projekt när de samtidigt investerar i Singapore för 30 miljarder…
Startdatum är satt till den 15 mars men det kan bli tidigare än så. Senast då ska Dellenbygdens mjölkbönder kunna börja leverera mjölk till det nya mejeriet och Hälsingemjölken kan därmed ta plats i butikerna och nå konsumenterna.
-Det är knappt att jag kan gå in i våra butiker här, alla vill veta hur läget är och när vi är igång, skrattar Peter. De längtar efter detta!
Hur har ni tänkt kring marknadsföringen?
-Ja, vi ska såklart ut i butikerna och marknadsföra Hälsingemjölken men vi har tänkt längre än så och blickar framåt. Vi har låtit varumärkesskydda såväl Hälsingeost som Hälsingefil och –yoghurt. När vi samlat ihop mer kapital efter en tids mjölkförsäljning kan vi dra igång produktionen av de här andra produkterna. Vi har dessutom nyligen gjort ett studiebesök på en glassfabrik så det är inte alls omöjligt att vi så småningom även tillverkar Hälsingeglass, avslutar Peter entusiastiskt.
Nina Nurmesniemi