Företaget BarKings produkter kan man hitta i många livsmedelsbutiker eller så kan man få sig en drink eller kaffedryck baserad på deras produkter när man besöker t.ex. restauranger eller caféer. Det här företaget är nämligen specialiserat på drycker av olika slag och det har man hållit på med ända sedan 1993. Det berättar Magnus och Monica Susi när vi vandrar runt i lokalerna på Brynäs i Gävle där produktionen sker.
-Idén till vårt företag fick vi när vi inspirerades av de på 90-talet så populära godisshotsen med smak av bland annat Turkisk peppar. Sedan dess har sortimentet bara vuxit och i dagsläget tillverkar vi många olika typer av drycker som t.ex. drinkmixar, lime- och citronjuice av olika slag, läskkoncentrat till sodamaskiner, istéer och kaffesyrups.
BarKing följer de senaste trenderna och den senaste nyheten företaget lanserat är drickfärdiga, alkoholfria drinkmixar.
-Vi ser ju att många intresserar sig för alkoholfria alternativ och vi vill möta upp den efterfrågan, berättar Magnus.
Men det är inte bara dryckestillverkning BarKing koncentrerat sig på utan företaget utför också tappuppdrag till andra företag och gärna lokala sådana.
-För oss är det ett starkt säljargument att vara ett lokalproducerande företag till butiker i vårt närområde och med lokala samarbeten blir det en win-win situation. Som exempel samarbetar vi med Veikko Holmberg och hans företag Yule Goat, vi tappar hans glögg.
Med tappuppdrag menas fyllning, kapsylering och etikettering. Man kan också få inplastning av produkterna, beroende på storlek.
-Vi har upparbetade kontakter med företag som trycker etiketter på rulle, den typ av etikett som behövs för maskinen, berättar Monica och fortsätter:
-Vi har också ett bassortiment av flaskor som man kan köpa genom oss. Så om man har en stor mängd produkter som ska fyllas med t.ex. saft, must eller annan flytande produkt som exempelvis olja så är det bara att höra av sig till oss!
En sista fråga, varför valde ni att bli medlem i MatVärden?
-Vi vill synas med andra livsmedelsproducerande företag hos MatVärden, skapa samarbeten och få utbyte med andra företag i branschen. Och så vill vi marknadsföra att vi har en fin tappanläggning där andra aktörer kan anlita oss för tappuppdrag, avslutar Monica.
Nina Nurmesniemi